Grønkål som den nye sundhedstrend

En af de helt store sundhedstrends lige nu er grønkål. Folk i USA, Danmark og mange andre lande spiser det i stor stil. Der er da også nogle gode sundhedsmæssige fordele ved denne robuste grøntsag. I Danmark er grøntsagen blevet spist i mange år. Det har været en del af den robuste bondekost i mange år, da det er en sund og mættende grøntsag. Det kan altså ikke kategoriseres som en ny grøntsag her i Danmark. I USA derimod har man ikke tradition for at spise grønkål og måske netop derfor er det blevet sådan en stor trend. Grøntsagen er en såkaldt superfood, da den indeholder alle de essentielle aminosyrer og ni af de mindre vigtige aminosyrer. Grøntsagen indeholder massere af fibre og proteiner og er altså pakket med masser af gode egenskaber. Der er derfor alt mulig grund til at indtage netop denne grøntsag.

grønkål

Sundhedsmæssige fordele

Hvis du, ligesom mange andre danskere, ikke spiser nok fisk, får du ikke nok omega-3. Grønkålen er en god kilde til at få omega-3. Grøntsagen er dermed med til at styrke immunforsvaret og virker antiinflammatorisk. I forbindelse med helse og sund kost er der meget snak om antioxidanter. Her er kål en rigtigt god kilde til at få mange gavnlige antioxidanter. Noget forskning viser at kål kan være med til at forebygge nogle kræftsygdomme netop på grund af det høje indhold af antioxidanter.

Hvis du går op i at få vitaminer og mineraler, kan du med fordel spise kål. En enkelt portion af denne supergrøntsag indeholder 778 % af det dagligt anbefalede indtag af K-vitamin. K-vitamin er vigtigt i forbindelse med optagelse af kalk og nogle forskere mener at det kan være med til at forebygge nogle kræftformer. Du får også C-vitamin og A-vitamin, når du spiser denne supergrøntsag.

Gode og sunde opskrifter

Kål kan ofte være en lidt svær grøntsag at få inkorporeret i sin daglige kost. Det kan være en forholdsvis sej grøntsag at spise. Der er dog nogle nemme måder, hvorpå man kan få sit daglige indtag af supergrøntsagen nemt og hurtigt. Prøv f.eks. at putte kål i din juice eller smoothie. Hvis du har en juicer, kan du med fordel putte kål i. Hvis du bruger kålen på denne måde, får du alle de gode mineraler og vitaminer i kålen. Du får dog ikke fibrene. Hvis du også vil have de gode fibre, skal du lave en smoothie i stedet for.

Grønkålschips er efterhånden blevet en klassiker. Det er en super lækker måde at spise kål på. Der er mange, der ikke er særlig vild med smagen af kål. Nogle sider tilmed at det smager af prut. Dette er der råd for. Hvis du laver grøntkålschips undgår du den grimme smag, samtidig med at du får alle de gode egenskaber. Du deler kålen op i mindre stykker og smører dem med lidt olie. Bred dem ud på en bageplade og drys med salt. Chipsene skal ikke have mere end et par minutter i ovnen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *