Apple overtager phablet-markedet

Allerede efter en måned har Apples nye skud på stammen, iPhone 6 og iPhone 6+ taget markedet med storm. Efter salgsrekorder de første 3 dage, er tempoet gået en anelse ned, som man må forvente, men det er langt fra at være en negativ udvikling. Specielt den kontroversielle iPhone 6+ er kommet på alles læber. Med sine 5,7 tommer er den hele 1,7 tommer større en iPhone 5’eren og 0,8 tommer større end standartmodellen. Det har gjort den en kandidat til det noget specielle phablet-marked. En phablet er defineret som en smartphone med mellem 5 og 6,9 tommers skærm, som er en kombination af en smartphone og en tablet. Kategorien er opstået for at unødvendiggøre tablet’en, og bringe funktionaliteten fra smartphones ind i en større skærm.

Konceptet er bestemt ikke nogen ny opfindelse fra Apple, men har været en accepteret del af markedet siden 2007. Med det sagt er det nyere modeller. som har lagt fokus på ideen, og det var da også først i 2008 at termet blev alment anvendt. De mest kendte versioner af phablet’en inden iPhone 6+ var Samsung Galaxy Note, som med sine 5,3 tommer ville udmærke sig som en phablet, der kunne anvendes til at skrive på med den lille medfølgende pind. Konceptet har generelt ikke været nogen kæmpe succes, men som funktionaliteten er blevet bedre, vil vi sikkert se flere lignede produkter i fremtiden.

Apple gør, som de altid har gjort, og genopfinder den dybe tallerken, ved at give phablet’en en ny kvalitet og brugervenlighed. På kun en måned har Apple angivelig overtaget 41 % af phablet-markedet, og er dermed den mest solgte i sin kategori. Antallet af phablets er steget til at 1 ud af 10 af nye solgte telefoner er en phablet. Det er en femdobling af de tidligere salgstal, og viser hvor stor betydning, det har for markedet at Apple kommer med. Det skal dog angives at kun 15 % af salget sker til nye kunder, mens de resterende køb er fra tidligere Apple brugere, der blot ønsker at opgradere deres nuværende iPhone. Hvis vi ser på tallene fra England som eksempel, er 4 ud af 10 nye mobiler solgt iPhones.

Den nye tendens for de større skærme er tilpasset til brugernes nye krav til deres telefoner. De fleste forventer mere fra produkterne end blot en telefon. Det skal gerne mere underholdningsværdi i de nye smartphones. Streamings-tjenester har også lagt større fokus på, at folk skal kunne bruge telefonerne til mere, og med et Netflix abonnement kan man gratis hente og bruge appen på sin iPhone.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *